پودر گوگرد میکرونیزه کشاورزی

گوگرد چیست؟

گوگرد یا سولفور با نماد شیمیایی S نام یک عنصر شیمیایی است که در گروه ششم (VIA) و دوره سوم از جدول تناوبی عنصرها جای گرفته‌ است. نماد شیمیایی آن S و عدد اتمی آن ۱۶ است. اکتشاف این عنصر به پیش از تاریخ باز می‌گردد. کاربرد گوگرد در صنایع مختلف بسیار متنوع است.

گوگرد یک نافلز بی‌بو، بی‌مزه و چند ظرفیتی است که بیشتر به شکل بلورهای زرد رنگ موجود در کانی‌های سولفید و سولفات شناخته شده‌ است. گوگرد عنصری مهم برای همه موجودات زنده‌ است. برای نمونه می‌توان به حضور گوگرد در ساختار اسید آمینه‌ها و پروتئین‌ها اشاره کرد. این عنصر به صورت اولیه در کودها استفاده می‌شود؛ ولی به صورت گسترده‌تر در باروت، ملیّن‌ها، کبریت‌ها و حشره‌کش‌ها نیز به کار گرفته می‌شود. گوگرد سرد و خالص، زرد رنگ می‌باشد ولی بیشتر به سبب حرارت بالا یا ناخالصی‌ها تغییر رنگ می‌دهد.

ظاهر این نافلز به رنگ زرد کمرنگ می‌باشد که بسیار سبک و نرم است. گوگرد با شعله آبی رنگ سوخته و بوی عجیبی از خود ساطع می‌کند. گوگرد در آب حل نمی‌شود .

گوگرد در کشاورزی :

خاک به عنوان بستر اصلی کشت گیاه و نیز محیطی منحصر به فرد برای انواع حیات محسوب می شود. کمبود مواد آلی از یک سو و آهکی و قلیائی بودن اراضی کشاورزی از سوی دیگر موجب پدیدار شدن انواع ناهنجاری‌ها، افت پتانسیل در تولید محصولات کشاورزی، کاهش سطح حاصل خیزی خاک های زراعی و بحران های زیست محیطی می شود. با توجه به اثرات مفیـد کاربـرد گوگرد در طبیعت، استفاده از این محصـول به عنوان کود و سموم برای از بین بردن ناهنجاری های خاک،‌ نقش به سزایی دارد.

گوگرد به علت دارا بودن خاصیت قارچ کشی، خاک را ضد عفونی می کند.

گوگرد برای گیاه لازم است و نقش های بسیار مهمی در رشد و متابولیسم گیاهان دارد. مانند:

تشکیل کلروفیل ، تولید پروتئین ، سنتز روغن ها ، فعال سازی آنزیم ها ، افزایش کیفیت محصول ، باعث بالا رفتن مقاومت گیاه در برابر سرما و خشکی ، فعالسازی متابولیسم در گیاهان.

گوگرد بعد از ازت، فسفر و پتاس، چهارمین عنصر پر مصرف برای گیاهان به شمار می رود با توجه به اثرات مفید گوگرد در از بین بردن سفیدک مو (انگور) به توصیه کارشناسان استفاده از آن برای حفظ نباتات و از بین بردن کرم سفید ریشه و حشرات موذی ضروری می باشد. مصرف گوگرد باعث پائین آمدن (PH) خاک شده و این امر دسترسی گیاه را به عناصر ذخیره شده در خاک آسان می کند.

گوگرد به مقدار فراوانی در گیاه به ویژه در برگ‌ها یافت می‌شود. گوگرد جزء تشکیل دهنده پروتئین در گیاه است، مهمترین عمل گوگرد شرکت در تولید اسیدهای آمینه و به دنبال آن سنتز پروتئین است. این عنصر جزء مهمی در تشکیل ویتامین‌های ضروری برای متابولیسم گیاه است.

گوگرد بصورت آنیون سولفات SO4-2 در محلول خاک وجود دارد.

زمانی که گوگرد در خاک کم می‌شود نشانه هایی در گیاهان رخ می‌دهد که با توجه به آن‌ها می‌توانیم کمبود گوگرد را تشخیص دهیم.

از جمله علائم کمبود گوگرد، می‌توان به زرد شدن رنگ برگ گیاهان اشاره کرد، زمانی که گوگرد کم می‌شود برگ‌ها رنگ اصلی خود را از دست می‌دهند و رو به زردی می‌روند، هم چنین در کمبود گوگرد رشد گیاهان به طور کلی کاهش پیدا می‌کند که، ما می توانیم متوجه این موضوع مهم یعنی کمبود گوگرد شویم.

به طور کلی علائم ظاهری کمبود گوگرد در کشاورزی کمی دیر ظاهر و تشخیص داده می شود ولی جای نگرانی نیست، زمانی که شما متوجه کمبود گوگرد شدید، می توانید از کود های گوگردی و خرید کود برای رفع این مشکل استفاده کنید.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چه زمانی کمبود گوگرد اتفاق می‌افتد؟

 باید خدمتتان بگوییم که کمبود گوگرد در خاک به چند عامل بستگی دارد که در ادامه به این موضوع ‌می‌پردازیم.

کمبود گوگرد زمانی اتفاق می‌افتد که ، خاک مواد آلی کمی داشته، سبک و شنی باشد. در فصل زمستان بارندگی بسیار شدید باشد به طوری که گوگرد ها از سطح خاک شسته شوند، در فصل بهار بارش باران کم باشد و کم آبی به وجود آید، و در آخر دمای هوا و رطوبت خاک پایین و کم باشد.

تاثیر گوگرد در حاصلخیزی خاک :

گوگرد نقش بسیار مهم و با اهمیتی در حاصلخیز شدن خاک مزرعه کشاورزی دارد، خواص گوگرد در کشاورزی زیاد است. هنگامی که شما از گوگرد برای خاک مزرعه خود استفاده می‌کنید، این عمل موجب بهبود خواص فیزیکی و حاصل‌خیزی خاک می‌شود.

هم چنین دیگر نقش‌های مهم گوگرد در کشاورزی و حاصل‌خیزی خاک ، کاهش ‌‌PH خاک ، بالابردن مصرف کودها در خاک ، افزایش دسترسی گیاهان به مواد غذایی و ریز مغزی‌ها است. از این رو هنگام خرید کودهای کشاورزی از موجود بودن گوگرد در سبد خرید خود اطمینان حاصل کنید.

توصیه: استفاده از هر نوع کود در راستای اصلاح و تقویت خاک زمین زارعی و باغات بر اساس نتیجه آزمون خاک، صرفاً با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد و کشاورزی منطقه خود انجام داده و به آنان اعتماد نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *